Zingen en dansen bij het haardvuur - Reisverslag uit Maun, Botswana van Carmen - WaarBenJij.nu Zingen en dansen bij het haardvuur - Reisverslag uit Maun, Botswana van Carmen - WaarBenJij.nu

Zingen en dansen bij het haardvuur

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

29 Juli 2016 | Botswana, Maun

Heerlijk dat water! Met m'n voeten in het zwembad, de apen in de bomen om me heen en de rust van de omgeving denk ik terug aan de afgelopen dagen, wat voor bijzondere dingen ik heb meegemaakt...

De nacht in Etosha werden we wakker van een oorverdovend leeuwengebrul. Het leek alsof ze naast de tent stonden. Om 03.00 uur 's nachts stonden we buiten om ze te zoeken bij de waterplaats, maar ze waren al weg.
Na weer een safari waarin we heel veel dieren hebben gezien, kwamen we bij een camping met omheining. Of nou ja, dat was er. Een olifant heeft deze platgetrapt en liep vrolijk achter het grasveldje bij onze tenten op nog 40 meter afstand.

De dag erna zijn we de grens over gegaan met Botswana ( een dikke vette stempel, yes!;)) en naar Divundu gereden. Hier deden we een village tour waarbij een lokale gids zijn dorpje liet zien. De huisjes zijn nog geen 4 vierkante meter en soms wonen ze daar met z'n drieën. Een paar van onze groep gaven cadeautjes aan de kids. Blij dat ze waren met een ballon of een potlood...Met zonsondergang hebben we een bootcruise gemaakt en heb ik voor het eerst een nijlpaard van dichtbij gezien.
Na weer een gigantisch koude nacht (echt, ik kan niet wachten op m'n eigen bedje) op naar Maun. Vroeg in de ochtend werden we opgehaald om met 4x4 wagens en volgeladen met tent, liters water, slaapzakken en stoeltje te gaan wildkamperen op een eilandje bij de Okavango Delta. Wat zag ik hier vreselijk tegenop. De 4x4's brachten ons naar een klein dorpje waar 'mokoro's' voor ons klaar stonden; een soort kano's van uitgeholde boomstammen. Per twee personen in de boot was er één poler, die met een stok in het water de boot vooruit duwde. Beetje als de gondels in Venetië, alleen het landschap was anders. Twee uur lang voeren we door het water met riet, waar de muggen en spinnen je aanvielen als een gek. Maar eerlijk is eerlijk, het was een leuke ervaring. Toen ik de campsite zag, moest ik wel even slikken. Op een heel klein stukje zand moesten alle tenten staan. Er was een gat in de grond gegraven als zijnde toilet. 'S avonds en 's nachts mocht je niet alleen gaan vanwege de dieren. Eerst schijnen met de zaklamp en als je ogen zag reflecteren, moest je snel naar je tent terug.
We hadden erg veel vrije tijd op het eiland die ik vooral benut heb met bijslapen en ik heb een poging gedaan tot zelf polen op de mokoro. Mijn kwaliteiten liggen ergens anders, dat werd snel duidelijk:) we hebben twee gamewalks gedaan, waarbij werd verteld wanneer je een boom in moet rennen of op de grond moest liggen zodra je een dier ziet. Top... Gelukkig is het in de praktijk beperkt gebleven tot wat nieuwgierige giraffen die met ons mee liepen, een hoop olifanten en wat andere dieren op een veilige afstand. Gisteravond voeren we bij zonsondergang met de mokoro's naar de wateren waar een stuk of 15 nijlpaarden zaten. Gisteren was ook de laatste avond daar en we werden verrast met Afrikaanse liedjes en aan het einde dansten en zongen we gezellig mee onder een gigantische sterrenhemel. Verder hebben we nog een paar spelletjes gedaan en veel gelachen. Een avond om nooit te vergeten.
Vanmorgen vroeg terug naar Maun en nu dus heerlijk aan het zwembad. Nog even genieten van de laatste paar dagen in Afrika. Last but not least!

• 29 Juli 2016 - 20:24

Anneke:

Erg leuk weer Carmen,wat maak je leuke dingen mee.
    Veel plezier nogxxx

• 30 Juli 2016 - 13:19

Mady:

zo gaaf al die dieren!!! ben je nooit heel bang? balen dat het snachts zo koud is.. maar ik vind het stiekem wel fijn om te lezen dat je daardoor weer verlangd naar je eigen bed ;-) kus!